*Pengertian Kaedah Dalam Proses Pengajaran DanPembelajaran
*Kaedah PengajaranGuru Dan Gaya Pembelajaran Pelajar
*Kaedah Pengajaran Dan Motivasi Pelajar
*Tujuan Penggunaan Pelbagai Kaedah
*Prinsip Penggunaan Pelbagai Jenis Kaedah
*Jenis-jenis Kaedah Dalam Pengajaran
Pengertian Kaedah Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran
- Perancangan proses pengajaran yangsistematik,terancang dan teratur.
- Suatu cara supaya pelajar dapat memahamipengajaran guru.
- Cara efektif supaya guru dapat menyampaikanpengetahuan ,keterampilan dan kemahiran kepada pelajar.
- Sebagai program sebelum guru melakukan sesuatu aktiviti
- Perancangan yang memudahkan guru memindahkan pengetahuan ataupun kemahiran kepada pelajar.
- Guru dapat menentukan terlebih dahulu apakah teknik yang mahu digunakan dalam pengajaran.
Kaedah Mengajar dan Kemahiran Interpersonal guru
- Guru perlu mengaplikasikan kaedahpengajaran yang berbeza
- Guru perlu memahami gaya pembelajaran pelajar
- Gayapembelajaran mempunyai perkaitan rapat dengan persekitaran fizikal dan emosi pelajar
- Kaedah pemngajaran yang mengambil kira aspek perbezaan gaya pembelajaran di kalangan pelajar dapat menggembirakan pelajar di dalam kelas
- Penentuan kaedah pengajaran berdasarkan gaya pembelajaran yangberbeza di kalangan pelajar adalah penting
Kaedah PengajaranGuru Dan Gaya Pembelajaran Pelajar
1 Mengaplikasikan kaedah pengajaran yang berbeza
dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar yang berbeza.
2 Melalui gaya pembelajaran ,guru berpeluang mengenal pasti
segala kekuatan dan kelemahansetiap pelajar
3 Kaedah pengajaran yang mengambil kira aspek perbezaan gaya
pembelajaran dikalangan pelajar dapat menggembirakan pelajar
di dalam kelas.
4 Kaedah yang berbeza mendatangkan pendekatan
yangmenyeronokkan dan dapat merangsang minat pelajar supaya
terus belajar.
5 Setiap guru perlu komited dalam menyediakan pelajarsegala
peluang pembelajaran yang strategik dan berkesan.
Kaedah Pengajaran Dan Motivasi Pelajar
Definisi motivasi
- Suatu keadaan yang mengerakkan pelajar bagi memulakansesuatu dan diikuti dengan keupayaan bagi mengekalkan penglibatan itu
- Motivasi pelajar mempunyai hubungan dengan kepintaran ,personaliti dankebolehan pelajar
- Kepelbagaiankaedah pengajaran mewujudkan tiga tahap motivasi yang berbeza iaitu motivasiperubahan tingkah laku,perubahan tahap usaha dan motivasi berbentuk komitmen.
- Motivasimampu menjadi tenaga penggerak kepada pelajar dan dapat menarik perhatianpelajar bagi mengikuti sesuatu pengajaran
- Kepelbagaian kaedah pengajaran guru telah mempengaruhi motivasi dalaman atau luaran pelajar
Tujuan Penggunaan Pelbagai Kaedah
- membantu guru menilai penguasaan pelajar dalammata pelajaran.
- Merangsang minat dan semangat pelajar.
- Objektif pengajaran guru tercapai di akhir pengajaran
- Membantu guru supaya dapat memikirkan kesinambungan pengajaran seterusnya
- Dapat menggerakkan motivasi dalaman pelajar supaya minat mengikuti pengajaran guru.
- Memandu guru dengan mengambil kira ciri-ciri perbezaan pelajar.
Prinsip Penggunaan Pelbagai Jenis Kaedah
- Sebagai persiapan dan kemampuan pelajar dalam menerima dan memahami ilmu
- Kaedah pengajaran berbeza mengikut tahap pelajar
- Menyediakan masa yang cukup kepada pelajar
- Guru mengambil kira ciri-ciri perbezaan individu
- Memastikan pelajar dapat terlibat secara aktifdi sepanjang pengajaran
- Proses pengajaran lebih bermakna sekiranya dikaitkan dengan pengalaman pelajar
- Guru banyak menggunakan saranan semasa proses pengajaran
- Guru sentiasa kreatif dan mesra
Jenis-jenis Kaedah Dalam Pengajaran
- Kaedah Hafalan
- Kaedah Syarahanatau Kuliah
- Kaedah Soal Jawab
- Kaedah Perbincangan
- Kaedah Permainan
- Kaedah Penyelesaian Masalah
- Kaedah Penceritaan
- Kaedah Latih Tubi
- Kaedah Pengalamanatau Pendedahan Kendiri
- Kaedah Tunjuk Cara atau Demonstrasi
- Kaedah Amali
- Kaedah Ulangan
- Kaedah Luar Kelas
- Kaedah Sokratik
- Kaedah Simulasi
- Kaedah Projek
- Kaedah Kes
Kaedah Hafalan
- Kaedah hafalan melibatkan ingatan secaralangsung bagi menguat dan mengembangkan ingatan
- Pelajar akan menyatakan semula apa yangdipelajari dengan lengkap secara lisan ataupun bertulis
Kaedah Perbincangan
- Kaedah perbincangan adalah kaedah yang menggalakan pertukaran idea secara bebas
- Pastikan perbincangan tidak hanya dimonopoli oleh seorang pelajar sahaja.wujudkan situasi saling berkerjasama danmenghormati
- Biarkan pelajar berbincang dalam kumpulan
- Guru akan memberikan kesimpulan daripada hasilperbincangan mereka
Kaedah Soal Jawab
- Kaedah soal jawab ini menggalakan pemikiran dikalangan pelajar
- Kaedah ini mewujudkan interaksi di antara gurudengan pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran
- Kaedah ini juga berlaku hasil soal jawab semasapelajar berkaitan pembelajaran mereka dan apa yang mereka tidak faham
- Sekiranya guru dapat membimbing dengan berkesanakan memberikan kesan yang lebih baik
Kaedah Perbincangan
- Kaedah permainan ini melatih pelajar memperoleh maklumat di sebalik permainanyang dijalankan
- Kaedah pengajaran ini menarik dan praktis
- Dapat menghiburkan dan membantu pelajarmenguasai pembelajaran
- Bentuk permainan bergantung pada minat dan tahapkognitif pelajar
Kaedah Penyelesaian Masalah
- Kaedah penyelesaian masalah bertujuan memberi latihan kepada pelajar bagimenyelesaikan masalah yang timbul dalam pengajaran
- Menggalakan pelajar untuk berfikir secara kritisdan kreatif
- Masalah akan ditimbulkan oleh guru secarasengaja ataupun spontan oleh guru
- Masa akan diberikan kepada pelajar bagi mencarijalan penyelesaian
Kaedah Penceritaan
- Kaedah penceritaan ini berkesandigunakan dalam pengajaran
- Kaedah ini melatihkemahiran mendengar dikalangan pelajar
- Guru perlu menyediakanringkasan cerita dan alatan yang diperlukan
- Pastikan cerita yang akan disampaikan mempunyai mesej
- Pastikan cerita itu dapat menimbulkan minat danmotivasi kepada pelajar
Kaedah Pengalaman atau Pendedahan Kendiri
- Kaedah pengalaman atau pendedahan kendiri yangdisampaikan biarlah mempunyai kaitan dengan objektif pembelajaran
- Kaedah ini dapat mendorong pelajar berkongsicerita ataupun pengalaman mereka
- Kaedah ini juga dapat memberikan lebih kefahamandan penghayatan pelajar kepada sesuatu topik yang sedang dibincangkan
Kaedah Tunjuk Cara atauDemonstrasi
- Kaedah demonstrasi atau tunjuk cara ini adalahpengajaran yang disampaikan secara praktikal dan penglibatan guru dan pelajar
- Pelajar berpeluang belajar secara teori danpraktikal
- Pelajar perlu memiliki kemahiran berkaitan topikitu sebelum membuat demonstrasi
- Guru mengarahkan pelajar membuat tunjuk cara danmenjelaskan matlamat sebenar disebalik tunjuk cara itu
No comments:
Post a Comment